Psykolog DK Aalborg - Supervision

Klassiske temaer i supervision er nærmest uendelige og kan f.eks være :
 
Hvordan arbejder jeg med / forstår jeg / håndterer jeg ; dette tema, klient, kollega , chef, opgave ? - Hvad kan jeg tillade mig som ny på min arbejdsplads ? - Hvad skal jeg mene når folk spørger mig om alt muligt som jeg ikke ved noget om ?. Ene psykolog på en arbejdsplads med andre faggrupper ! - Splitting og klikedannelse på jobbet ! - Arbejdsatmosfæren slider på mig ! - Arbejder jeg for hårdt ?. Samarbejde med kolleger ! - Hvad er godt og mindre godt i min fremgangsmåde ? - Hvordan holder jeg mig intereseret og skarp uden at brænde ud ? Relationen til min chef ! - Hvordan undgår jeg at blive stresset - Hvordan undgår jeg at blive opdaget - Angst og bluff for en professionel psykolog - Slår jeg til i mit arbejde og overfor mig selv og mine kolleger ?. - Min chef har ekstremt høje forventninger til mig faglighed - hvilket presser mig ! - Min chef virker underlig ! - Pokkers det havde jeg ikke lige set komme !. - Hvilke faglige overvejelser kan jeg have i forhold til min målgruppe ! - Mine klienter / borgere er svære at slippe når jeg har fri ? - Ser det her fornuftigt ud ? - Hvad mener vi om den her intervention Roland ? Hvordan undgår jeg at tænke job eller at være psykolog i min fritid ?. Psykologens udvikling i psykoterapi ! - Er der bedre / andre interventioner i mine sager ? - Er der noget jeg overser ? - Hvordan gør jeg her ?. Jeg er rigtig glad for mit arbejde, men det er mere, alt det andet !. - Hvad silan gør jeg nu ? - Min borger er brændt varm på mig !.
 
Ikke nævnt ovenfor er temaer af mere privat karakter, hvilket sagtens kan tages op i individuel supervision, mens man i gruppe supervision bør være mere varsom med at arbejde med meget private temaer, hvilket er mere passende i en individuel supervision, da supervisanden er bedre skærmet i denne setting. Det er til enhver tid supervisors opgave at skærme supervisander både i individuel men særligt i gruppe supervision. 
 
En vellykket supervision er, når supervisanden har indre ro, fred og tryghed til at fokusere på undersøgelse af sine temaer samt videreudvikle og opfinde egne konkrete redskaber - et professionelt fokus - uden at skulle koncentrere sig om alt muligt andet.
 
En supervisor sagde engang til mig, at det vigtigste en supervision kunne skabe var frihed. Her cirka 15 år "Down the line" må jeg give min gamle supervisor ret. De frihedsgrader en supervisand oplever under sit daglige arbejde bør netop være et ekko den frihed der opnås når vedkommende er under fuld faglig udvikling i sin supervision. Den frihed afstresser den professionelle til at hvile sin faglighed og i sig selv.