TFT - Tanke felt terapi - Hvad virker ?

31-05-2015

I de senere år har en behandlingsmetode tiltrukket sig opmærksomhed. Metoden hedder TFT - Tanke Felt Terapi og den får ansvaret for at kunne kurere næsten alt, hvorfor det selvføgelig er nødvendigt at forholde sig yderst kritisk til metodens fortræffeligheder.

Når mange mennesker oplever, at TFT hjælper dem ligemeget om det drejer sig om sygdom, fysiske smerter, traumer, ulykker, PTSD, fobier, depression, dårlig søvn, angst, lavt selvværd, andre psykiske vanskeligheder eller relationsproblemer kunne det hænge sammen med fællesnævneren for alle disse lidelser er det autonome nervesystems arousel - altså stress og stressrelaterede tilstande.

Alle disse lidelser skaber aktivitet i hjernens limbiske system, nemlig i alarmområdet Amygdala og det ser ud til, at man gennem TFT er i stand til, at kunne dæmpe uroen ved at påvirke Amygdala til ikke at speede kroppen op, med sænkning af stresshormonerne Adrenalin, Noradrenalin og Kortizol. Fjernes uroen / ængstelsen ved fysiske lidelser, sænkes kortizolspejlet og da vil immunforsvaret sandsynligvis kunne fungere bedre, hvilket igen vil betyde at patienten oplever fremgang gennem mere ro og mindre ængstelse. Det er imidlertid ikke det samme som, at TFT kan kurerer sygdom, men altså ser ud til at kunne assistere ved at dæmpe angsten for, hvordan sygdommen udvikler sig samt dæmpe andre bekymrende aspekter ved at blive syg.

På precis samme måde, ser det ud til, kan TFT's - indvirkning på andre lidelser også kan forklares. Det preciserer TFT's behandlingsfelt voldsomt og kan være medvirkende til at forklare en tekniks ry som alt-kurerende, hvilket TFT givetvis ikke er.

Dette ændrer imidlertid ikke, at der med TFT ser ud til at være en teknik der kan lindre en hel række stress relaterede lidelser og dæmpe stress, der hvor det indgår i et større sygdomsbillede til gavn for patienten og til hjælp til immunforsvarets bekæmpelse af sygdommen.

Klik på BLOG til venstre for at læse flere.